Loading...
Despre Meditație2018-09-02T11:32:10+00:00

Ce este Meditația?

A subjuga mintea și a o aduce la o înțelegere corectă a realității nu este o muncă ușoară. Acest lucru cere un proces lent și gradual de ascultare a minții și citirea de explicații ale acesteia și natura gândirii, gândirea minții și analiza atentă a informațiilor iar în sfârșit transformarea minții prin meditație.

Mintea poate fi divizată în conștiința simțurilor – vederea, auzul, mirosul, gustul și atingerea – și conștiința mentală. Conștiința mentală începe de la experiențele noastre cele mai urâte de furie și dorință, de exemplu, până la cel mai subtil nivel de liniște și claritate. Include procesele noastre intelectuale, sentimentele și emoțiile, memoria și visele noastre.

Meditația este o activitate a conștiinței mentale. Aceasta implică o parte din minte care observă, analizează și se confruntă cu restul minții. Meditația poate lua mai multe forme: concentrarea pe un punct – obiect (intern), încercarea de a înțelege niște probleme personale, generarea unei iubiri plină de bucurie pentru umanitate, rugăciunea la un obiect căruia îi suntem devotați, sau comunicarea cu întelepciunea internă. Ținta finală este de a trezi un nivel foarte subtil al conștiinței și de a-l folosi pentru a descoperi realitatea direct și intuitiv. 

Acest mod direct, intuitiv despre cum sunt lucrurile, combinat cu iubire și compasiune pentru toate ființele, este cunoscut sub numele de iluminare și este rezultatul final al practicii Budiste Mahayana. Scopul de a o atinge – și forța din spatele practicii per ansamblu – este de a-i ajuta și pe alții să o obțină.

Termenul tibetan pentru meditație, gom, înseamna literar “a deveni familiar”. Ce apare în mintea noastră este ceea cu ce suntem mai familiarizați. Dacă, în momentul în care cineva ne tratează urât sau cu lipsă de respect, noi ne simțim ofensați sau furioși, este din cauză că noi suntem familiarizați cu aceste reacții, sau suntem obișnuiți cu ele. Meditația Budistă implică a ne face mintea să fie familiarizată cu stări pozitive cum este iubirea, compasiunea, răbdarea, liniștea și înțelepciunea, astfel încât acestea să devină mai naturale și spontane. Dupa aceea, în momentul în care întâlnim o persoană aspră sau ostilă, este cel mai probabil că o să rămânem calmi și răbdători și chiar să simțim compasiune pentru ea.

Sunt multe tehnici de meditație; fiecare tehnică are funcții și beneficii specifice, iar fiecare dintre ele face parte din a aduce mintea noastră într-o stare cât mai realistă în legătură cu viziunea asupra lumii.

Cel mai bine este să începem prin a spune ceea ce nu este meditația, pentru ca sunt multe neînțelegeri legate de asta. În primul rând, meditația nu este o activitate a corpului: nu înseamnă doar să ne așezăm într-o anumită postură și să respirăm într-un anume fel, nicidecum nu este făcută pentru a trai experiențe fizice plăcute. Mai degrabă este o activitate a minții și este făcută cu scopul de a transforma mintea, făcând-o mult mai pozitivă. Cu toate astea cele mai bune rezultate vin de obicei în momentul în care medităm stând într-un loc liniștit, putem de asemenea să medităm într-un spațiu zgmotos, în timp ce lucrăm, ne plimbăm, mergem pe autobuz, sau chiar când gătim cina. Un meditator tibetan a reusit să atingă starea de gol tăind lemne, iar altul a ajuns acolo făcând curățenie în camera profesorului lui.

Prima dată învățăm să dezvoltăm starea de meditație în mod formal, așezați, dar odată ce ne perfecționăm, putem fi mult mai liberi și creativi și ne putem genera această stare mentală oricând, în orice situație. În acel moment, meditația a devenit un mod de viață.

Meditația nu este ceva străin sau nelalocul lui pentru mintea vestică. Sunt diferite metode practicate de diferite culturi, dar toate impart principiul comun al minții care devine pozitivă și intră într-o stare benefică. Mintea oricărei persoane, estic sau vestic, are aceleași elemente de bază, aceleași probleme de bază- și același potențial. 

Meditația nu este plecatul si fugitul. De fapt, înseamnă a fi în totalitate sinceri cu propria persoană: să fim atenți la ceea ce suntem și să lucrăm cu asta pentru a deveni mai pozitivi și utili nouă și celorlalți. Mintea are aspecte pozitive și negative. Aspectele negative- tulburările noastre mentale, sau chiar literar, deziluziile- inclusiv gelozia, furia, pofta, mândria și modul nepotrivit în care vedem lucrurile. Prin meditație ne putem recunoaște greșelile și să ne reglăm mintea să gândească și să reacționeze mai realistic, mai onest.

Scopul final, iluminarea, este unul pe termen lung. Dar meditațiile făcute cu scopul în minte pot și au beneficii pe termen scurt. Cum imaginea realității noastre slabește, dezvoltăm o imagine mult mai realistă și pozitivă despre propria persoană și devenim mai relaxați și mai puțin anxioși. Învățăm să avem mai puține așteptări nerealiste de la oameni și lucrurile din jurul nostru și în acest caz o să întâlnim mai puțină dezamagire; relațiile se îmbunătățesc și viața devine mai stabilă și satisfăcătoare.

Dar țineți minte, obiceiurile vechi se schimba greu. Este destul de dificil să ne recunoaștem furia și gelozia, cu atât mai mult de a face un efort de a lasa în urmă vechile obiceiuri sau să le analizăm cauzele și efectele. A transforma mintea este un proces lent și gradual. Este un fel de a ne dezvăța de obiceiurile dăunătoare și să ne famiizarizăm cu obiceiuri care aduc rezultate pozitive- nouă și celorlalți. 

Sunt multe tehnici de meditație, dar, dupa tradiția Tibetană, toate pot fi clasate în două categorii: stabilizatoare și analitice.

“Being a Buddhist is being your own psychologist, being your own therapist. What that means is really learning to listen to what the hell is going on inside,” “The main cause of the misery and the neuroses and the unhappiness in our life is not the outside, but it’s the inside.”

Ven. Robina Courtin

 

The awareness that meditation brings can be a source of insight, self-understanding and an aid to develop mindfulness. Meditation is a proven method to relieve problems and difficulties and to increase energy, creativity and happiness.

If you would like to learn basic meditation techniques to help you cope with the stress of a busy life and a busy mind, we offer practical Meditation sessions.